Nawiązanie współpracy z lokalnym ośrodkiem pomocy społecznej lub inną tego typu instytucją zajmującą się osobami starszymi zależnymi
Wybór instytucji rozpoznawalnej w środowisku osób starszych zależnych i ich opiekunów zwiększa zaufanie i poczucie bezpieczeństwa wszystkich zaangażowanych w projekt osób, zarówno odbiorców ostatecznych, jak i pośrednich.
Materiał do wykorzystania:
Mapowanie zasobów lokalnych, nawiązanie współpracy z potencjalnymi partnerami w celu znalezienia potencjalnych odbiorców ostatecznych (osób starszych zależnych) i pośrednich (mobilnych instruktorów i wolontariuszy)
Nawiązanie współpracy np. z:
- innymi lokalnymi ośrodkami kultury, bibliotekami,
- lokalnymi organizacjami niosącymi pomoc osobom starszym, grupami samopomocowymi, np. OPS-y, dzienne domy pobytu, Caritas,
- lokalnymi organizacjami NGO zajmującymi się działalnością kulturalną i/lub społeczną,
- lokalnie działającymi UTW i innymi organizacjami zrzeszającymi seniorów,
- policjantem dzielnicowym,
- lokalną prasą.
Rekrutacja odbiorców ostatecznych – osób starszych zależnych
Rekrutacja prowadzona przez pracowników socjalnych wśród osób starszych zależnych objętych już pomocą przez OPS lub inne organizacje partnerskie.
Rekrutacja prowadzona przez pracowników ośrodka kultury wśród uczestników zajęć i „pocztą pantoflową”.
Materiał do wykorzystania:
Rekrutacja mobilnych instruktorów/instruktorek
Ogłoszenie o rekrutacji w mediach społecznościowych i mediach lokalnych, na stronach internetowych ośrodka kultury i partnerów, na tablicach ogłoszeniowych w ośrodku kultury i u partnerów, bezpośrednie rozmowy pracowników ośrodka kultury z uczestnikami zajęć artystycznych.
Materiał do wykorzystania:
Rekrutacja wolontariuszy/wolontariuszek
Ogłoszenie o rekrutacji wolontariuszy w mediach społecznościowych i lokalnych, na stronach internetowych ośrodka kultury i partnerów, na tablicach ogłoszeniowych w ośrodku kultury i u partnerów, bezpośrednie rozmowy pracowników ośrodka kultury z uczestnikami zajęć artystycznych.
Materiały do wykorzystania:
Szkolenia/warsztaty dla mobilnych instruktorów
- z zakresu arteterapii (np. plastyki, ceramiki, rękodzieła) prowadzone przez profesjonalnych instruktorów/specjalistów z ośrodka kultury lub/i specjalistów zatrudnionych. (Wybór zakresu warsztatów powinien był dostosowany do zasobów danego ośrodka kultury – np. jeżeli w ośrodku jest dobrze wyposażona pracownia ceramiczna, to z zakresu ceramiki).
- z zakresu pracy z osobą starszą zależną, podstaw zasad pracy socjalnej prowadzone przez pracowników socjalnych z OPS-u i/lub instruktorów specjalistów z ośrodka kultury lub/i specjalistów zatrudnionych.
Szkolenia to również ważny etap weryfikacji mobilnych instruktorów.
Materiały do wykorzystania:
Połączenie mobilnego instruktora/instruktorki z osobą starszą zależną
Dobierając pary, weźcie pod uwagę:
- zasadę sąsiedztwa – tak by w miarę możliwości osoba starsza zależna i instruktor/instruktorka mieszkali jak najbliżej siebie
- zasadę podobieństwa zainteresowań i charakteru.
Pierwsze spotkanie mobilnego instruktora/instruktorki z osobą starszą zależną w jej domu
Aby zapewnić poczucie bezpieczeństwa obu stronom najlepiej tak zorganizujcie spotkanie, by mobilny instruktor/instruktorka został wprowadzony przez kogoś znanego osobie starszej zależnej, np. pracownika socjalnego, członka rodziny, znajomego, sąsiada.
Prowadzenie przez mobilnych instruktorów warsztatów arteterapeutycznych z osobami starszymi zależnymi
Zajęcia warto prowadzić cyklicznie z częstotliwością minimum raz w tygodniu przez około dwie godziny. Termin zajęć mobilny instruktor/instruktorka ustalają indywidualnie z osobą starszą zależną.
Materiały do wykorzystania:
Stała współpraca użytkownika innowacji z mobilnym instruktorem/instruktorką
Mobilny instruktor/instruktorka może liczyć na:
- wsparcie koordynatora/koordynatorki projektu,
- wsparcie koordynatora artystycznego konkretnej pracowni – pomoc w przygotowaniu narzędzi do pracy, konsultacje z zakresu metod i technik działań artystycznych, w przypadku ceramiki – wypału prac itp.,
- wsparcie pracownika socjalnego i/lub partnerów związanych z projektem,
- korzystanie z zasobów pracowni artystycznych i narzędzi ośrodka kultury.
Materiały do wykorzystania:
Stała współpraca użytkownika i mobilnych instruktorów z wolontariuszami
Mobilni instruktorzy dostają bazę wolontariuszy, która ułatwia bezpośredni kontakt mobilnego instruktora/instruktorki z wolontariuszem/wolontariuszką
Materiały do wykorzystania:
Włączenie mobilnych instruktorów i wolontariuszy w wydarzenia i imprezy organizowane przez ośrodek kultury
Wspólne uczestniczenie w życiu kulturalnym lokalnej społeczności daje szansę na poznanie się i integrację tych osób.
Wernisaż prac
Pokazanie rezultatów warsztatów i zapraszanie osób z różnych środowisk. Sugerujemy dwa wernisaże w roku kulturalnym
Materiał do wykorzystania:
Jak korzystać z rezultatów – instrukcja dla koordynatora projektu
Dzięki niniejszemu opisowi modelu rozwiązania i wykorzystując przygotowane przez nas rezultaty wdrożysz projekt „Sztuka z bliska” z łatwością w swoim środowisku.
Oto jak i w jakiej kolejności najlepiej korzystać z przygotowanych rezultatów:
- Zacznij od podpisania porozumienia pomiędzy ośrodkiem/domem/klubem kultury, a ośrodkiem pomocy społecznej.
2. Zrekrutuj osoby starsze zależne chętne do udziału w projekcie.
3. Zrekrutuj kandydatów na mobilnych instruktorów i instruktorki, przeprowadź dla nich szkolenia.
4. Zrekrutuj kandydatów na wolontariuszy/wolontariuszki.
Wykorzystując ten wzór stwórz bazę sprawdzonych wolontariuszy, którą przekaż mobilnym instruktorom.
5. Stwórz pary: osoba starsza zależna i mobilny instruktor/instruktorka.
Przekaż mobilnemu instruktorowi/instruktorce Narzędziownik instruktora wraz z załącznikami:
6. Zorganizuj wernisaż prac uczestników projektu
Wykorzystaj: