Odbiorcami ostatecznymi innowacji są opiekunowie osób starszych zależnych. Nieformalne opiekunki i nieformalni opiekunowie starszych osób zależnych wspierają na co dzień swoich krewnych, przyjaciół i sąsiadów. Szacuje się, że w Polsce żyją około 2 miliony opiekunów osób starszych zależnych, którzy zazwyczaj nie są wspierani przez pozostałych członków rodziny.
Istotne cechy tej grupy to przede wszystkim wspomniane już wyżej: brak czasu dla siebie, niska aktywność społeczna wynikająca z obciążenia opieką oraz brak wiedzy na temat istniejącego systemu wsparcia i trudności z dostępem do usług, które wchodzą w jego zakres, przede wszystkim usług medycznych.
Barierą utrudniającą kontakty opiekunów z otoczeniem jest nieufność wobec obcych osób, nierzadko wynikająca z oporu przed zmianą myślenia oraz funkcjonowania. W konsekwencji opiekunowie często są nieprzychylnie nastawieni wobec proponowanego im wsparcia czy pomocy dla podopiecznych (osób zależnych).
Najważniejsze korzyści z wprowadzenia innowacji w życie dla odbiorców ostatecznych to: uzyskanie niezbędnego wsparcia psychologicznego, polepszenie codziennego funkcjonowania i samopoczucia, poprawa relacji na linii opiekunowie – osoby zależne. Nabycie umiejętności uspokajania umysłu stanowi wspaniałą przeciwwagę dla codziennych problemów opiekunów. Regularne stosowanie technik relaksacji może przyczynić się również do korzystnej zmiany postrzegania siebie i rzeczywistości. Udział w grupach wsparcia daje możliwość podzielenia się codziennymi problemami, uzyskaniem zrozumienia i pomocy, a także zwiększy sprawczość i da możliwość skutecznych działań w szerszym gronie osób.
Odbiorcami pośrednimi innowacji są pracownicy instytucji i organizacji pozarządowych, które na co dzień zajmują się wspieraniem osób zależnych oraz ich opiekunów; mieszkańcy, klienci tych placówek (np. domów pomocy społecznej) oraz podopieczni – starsze osoby zależne, które należą do rodzin opiekunów nieformalnych, uczestniczących w zajęciach.
Pracownicy instytucji i organizacji zajmujących się pomaganiem osobom starszym zależnym borykają się z objawami wypalenia zawodowego, a często ich podejście do wykonywanej pracy na rzecz pensjonariuszy jest schematyczne. W dużych placówkach tego typu mamy do czynienia z utrudnionym przepływem informacji i niskim poziomem współpracy pomiędzy pracownikami. W organizacjach pozarządowych mogą występować konflikty w zespole, brak systematyczności i ciągłości działań.
Korzyści z udziału w innowacji:
- zdobycie nowych narzędzi i umiejętności terapeutycznych,
- możliwość wykorzystania poznanych technik w celach psychologicznej higieny zawodowej i osobistej,
- poprawa współpracy i przepływu informacji w zespole,
- profilaktyka wypalenia zawodowego w postaci superwizji.
Drugą grupą odbiorców pośrednich są osoby starsze zależne, które żyją wypracowanym często przez wiele lat schematem codziennego funkcjonowania, związanym z izolacją społeczną, brakiem mobilności oraz nieufnością do ludzi.
Korzyści z udziału w innowacji:
- opieka świadczona przez profesjonalnych opiekunów w miejscu ich zamieszkania z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb oraz propozycji wspólnego spędzania czasu,
- korzystający ze wsparcia, spokojniejszy, lepiej wyedukowany opiekun, potrafiący wychodzić poza utarte schematy w zajmowaniu się podopiecznym.