Mechanizm działania innowacji opiera się na następujących elementach:
Wszystkie niezbędne informacje na temat innowacji i działań, które trzeba lub warto zaplanować i przeprowadzić znajdują się w przewodniku po międzypokoleniowej podróży. Znajdziecie w nim inspirujące porady i wskazówki, propozycje alternatywnych ścieżek postępowania, scenariusze działań na różne okazje oraz zestaw narzędzi wraz z instrukcjami pozwalającymi odbyć wspólną podróż krok po kroku. Książka ta nie jest typowym podręcznikiem, który wskazuje jedyną słuszną drogę prowadzącą do celu. Nie proponuje gotowych, „zapiętych na ostatni guzik” rozwiązań. Ma otwarty schemat. Dostosowuje się odpowiednio do potrzeb i możliwości danej sieci wsparcia.
1. Ustalcie wspólne zasady
W gronie osób, które chcą uczestniczyć w planowaniu i wdrażaniu innowacji, zastanówcie się, jakie zasady są niezbędne w waszym działaniu. Pamiętajcie o poszanowaniu podmiotowości, godności, wolności wyboru i samostanowienia każdej uczestniczki i każdego uczestnika. Przewodnik po międzypokoleniowej podróży, rozdział: Krok 1.
2. Sporządźcie listę potrzebnych zasobów
Zachęcamy was do zapoznania się z Listą podróżnika umieszczoną w rozdziale: Krok 2 w przewodniku po międzypokoleniowej podróży. Znajduje się na niej zestaw najważniejszych zasobów ludzkich, materialnych i niematerialnych, które mogą się okazać przydatne w organizacji międzypokoleniowych działań. Zamieszczony katalog ma charakter orientacyjny. Każdy z planów opracowanych przez dzieci wraz z osobami starszymi zależnymi może mieć zindywidualizowany charakter oraz odpowiednio do niego dostosowaną listę.
3. Stwórzcie sieć
Aby stworzyć własną sieć wsparcia, nawiążcie kontakty z potencjalnymi uczestnikami sieci. Warto odświeżyć dawne znajomości i skorzystać z kontaktów osób/ organizacji i instytucji, które znacie. Przewodnik po międzypokoleniowej podróży, rozdziały: Kto tworzy sieć wsparcia naszej innowacji?, Kto będzie Ci towarzyszył w podróży?, Krok 3.
4. Upowszechnijcie informację o innowacji
Odpowiednie wypromowanie przedsięwzięcia w środowiskach, które chcecie zaangażować w jego realizację (bliższych i dalszych grupach docelowych), może mieć kluczowe znaczenie dla jego przebiegu i efektów.
Przewodnik po międzypokoleniowej podróży, rozdziały: Krok 4 i Dokumenty podróży – instrukcje dotyczące upowszechniania informacji o innowacji w środowisku lokalnym oraz narzędzia do wykorzystania (logo innowacji, plakat, ulotka, film promujący międzypokoleniowe działania, scenariusze spotkań informacyjnych dla interesariuszy projektu)
5. Zaproście seniorki i seniorów do współpracy
To czas poszukiwania osób starszych zależnych i przygotowania wybranych osób do współpracy z młodzieżą w ramach warsztatu poświęconego międzypokoleniowej komunikacji. Wskazówki dotyczące włączenia seniorek i seniorów w sieć mają charakter otwarty. Możecie potraktować je jak inspirację i dopasować do swoich potrzeb i możliwości.
(Przewodnik po międzypokoleniowej podróży, rozdziały: Kto będzie towarzyszył Ci w podróży?, Krok 5 i Dokumenty Podróży – materiały informacyjne, gotowe narzędzia pomocne w przeprowadzeniu rekrutacji i diagnozy, instrukcje ich wykorzystania, scenariusz warsztatów komunikacyjnych dla seniorów).
6. Wybierzcie opcję wdrożenia działań
Zdecydujcie, jaką opcję wdrożenia działań jesteście w stanie zrealizować. Czy będzie to podstawowa opcja dziesięciu spotkań (niezbędnego minimum)? Czy będziecie mieli możliwość przeprowadzenia większej liczby spotkań? (Przewodnik po międzypokoleniowej podróży, rozdziały: Jak wygląda przygotowanie do międzypokoleniowej podróży?, Jak przebiega międzypokoleniowa podróż? (Krok 6).
7. Przygotowanie do międzypokoleniowej współpracy
Grupę dzieci warto przygotować do spotkań z seniorami z wykorzystaniem treningu motywacyjnego. Jego cel to zmiana ich samooceny i postaw wobec starości. Trening budujący zaangażowanie podzieliliśmy na trzy etapy: poszerzanie wiedzy, pracę nad emocjami i przygotowanie do działania (Przewodnik po międzypokoleniowej podróży, rozdziały: Jak wygląda przygotowanie do międzypokoleniowej podróży?, Krok 7: Przystanek 1, Przystanek 2, Przystanek 3, Biblioteka Podróżnika).
8. Realizacja współpracy
To, jak dokładnie przebiegać będzie realizacja współpracy zależy od konkretnego sposobu wdrożenia. Innowacja zakłada, że jedynie pierwsze trzy elementy realizacji współpracy są ściśle określone. Pozostałe są kwestią preferencji, zasobów, fantazji i starań osób wdrażających. To wy decydujecie, jakie działania będziecie wspólnie realizować.
Stałe elementy:
- warsztat zapoznawczy – spotkanie całej klasy z jej „babciami/dziadkami” o charakterze zapoznawczym, w ramach którego dowiedzą się o sobie czegoś więcej i poszukają wspólnych zainteresowań;
- warsztat komunikacji międzypokoleniowej – spotkanie całej klasy z jej „babciami/dziadkami”, w ramach którego dowiedzą się, jak budować międzypokoleniową współpracę oraz opracują zasady wzajemnej komunikacji;
- warsztat projektujący – spotkanie całej klasy z jej „babciami/dziadkami” o charakterze strategicznym, w ramach którego ustalą cele i plan działań na kolejne miesiące oraz temat przewodni i efekt końcowy ich współpracy.
Alternatywne elementy:
- wyjścia poza dom – wspólna wyprawa w miejsce inne niż szkoła, powiązane tematycznie z realizowanym projektem;
- wizyty starszych osób zależnych w szkole – wspólne warsztaty realizowane w szkole, powiązane tematycznie z realizowanym projektem;
- wizyty uczennic/uczniów w domach starszych osób zależnych – odwiedziny powiązane tematycznie z realizowanym projektem;
- imprezy tematyczne – współorganizowane przez całą szkołę, dla wszystkich seniorów, międzypokoleniowe imprezy tematyczne (np. przedstawienia, kiermasze, wspólne kolędowanie, Dzień Babci i Dziadka);
- impreza międzypokoleniowa – wydarzenie podsumowujące roczną współpracę i prezentujące jej efekt (dzieło wspólnie wykonane przez dzieci i seniorów), współorganizowane przez całą szkołę, dla wszystkich seniorów.
- (Przewodnik po międzypokoleniowej podróży, rozdziały: Jak przebiega międzypokoleniowa podróż? Krok 8: Przystanek 1, Przystanek 2, Przystanek 3, Biblioteka Podróżnika).
Ocena współpracy dokonywana przez dzieci i osoby starsze zależne
Warto przeprowadzić ewaluację działań międzypokoleniowych. Pozwoli Wam to odpowiedzieć na ważne pytania związane z funkcjonowaniem Waszej sieci, w tym:
- jak uczestniczki i uczestnicy działań oceniają międzypokoleniową współpracę,
- czy wspólne działania zmieniły coś w ich życiu,
- jak przygotować się do podobnych działań w przyszłości.
(Przewodnik po międzypokoleniowej podróży, rozdziały: Krok 9, Dokumenty podróży, w tym materiały informacyjne na temat działań ewaluacyjnych oraz narzędzia ewaluacyjne oceny i samooceny wraz z instrukcjami).
Podsumowanie współpracy
Jeśli już wiecie, co uczestniczki i uczestnicy międzypokoleniowej współpracy sądzą na jej temat, to możecie dokonać własnej oceny jej przebiegu i efektów.
(Przewodnik po międzypokoleniowej podróży, rozdziały: Krok 10, Dokumenty podróży, w tym narzędzie pomocne ewaluacyjne wraz z instrukcją).