Laboratorium pomysłów: Miasto puszcza

Przedstawiamy kolejny projekt realizowany w ramach Laboratorium Pomysłów! „Miasto puszcza” to grupa poszukująca sposobów poradzenia sobie z muzyką kierowaną na nas przez innych użytkowników Warszawy.

Zapraszamy wszystkich w czwartek, 4 grudnia, o godzinie 18:00 na ostatnie spotkanie warsztatowe: performatywną produkcję płyty!

Każde z nas (a także Łukasz Wójcik, który brał udział w pierwszym spotkaniu) rozstawi swoje stanowisko twórczości dźwiękowej i zaproponuje własną metodę opracowania zebranego materiału – nagrań terenowych zawierających sączącą się skądś muzykę.

Zachęcimy publiczność-uczestników do wtrącania się do naszych wywodów, zadawania pytań, zgłaszania własnych pomysłów, a nawet przerywania proponowanych fragmentów utworów.

Spotkanie odbędzie się w siedzibie Towarzystwa Inicjatyw Twórczych ę (ul. Mokotowska 55, domofon 50, klatka w podwórku przy śmietniku, trzecie piętro, drzwi po lewej).

Co?

Jesteśmy czwórką artystów w różny sposób związanych ze sztuką dźwięku. Zawiązaliśmy dyskusję o muzyce w przestrzeni publicznej, do której zapraszamy wrażliwych muzycznie nastolatków. Podczas warsztatowych spotkań mikrofonami wyłapujemy dobiegającą nas muzykę, po czym analizujemy i obrabiamy ją na komputerach. Efektem naszego grasowania po Warszawie będzie archiwum krajobrazu muzycznego tej części świata na jesieni 2014 roku.

Kto?

Jacek Szczepanek – inżynier dźwięku, etnomuzykolog, artysta dźwiękowy. Pomysłodawca m.in. „Koncertu na zawołania osiedlowe” na Targówku, współautor ścieżek dźwiękowych do filmów i audiobooków.
Wojciech Kwapisiński – gitarzysta, metalowiec, improwizator, filozof. Współtwórca i członek zespołów Airth, Gamid Group, Nor Cold Quartet, Altona, Puppetteine, Zwichnięci Dandysi, Julian Ochorowicz, Jedność,
Ian Czapla. Założyciel DIY labelu Wytwórnia Element.
Joanna Meuś – studentka ostatniego roku sztuki mediów na ASP, graficzka i fotografka, doświadczona w nagraniach terenowych.
Maciej Matuszewski – gitarzysta, basista, klawiszowiec, wokalista w zespołach Evvolves, Sick Parrot, Bibi and the Wave, Nevada, Paloma Insolente. Woli nagrywać przy otwartym oknie niż w studiu.

Jak?

Zaczęliśmy od spaceru po Pradze w październikową sobotę. Trafiliśmy m.in. na:
- Madonnę zmieszaną z odkurzaczem i psem z jednego okna,
- kuszące dżingle u wejścia do centrum handlowego,
- dub, wentylator i wieszaki w sklepie odzieżowym,
- Dodę w kebabie, którego pracownik powiedział: „nie ma muzyki, nie ma pracy, jest muzyka, jest praca”.
Kolejne dwa spotkania odbyły się w gimnazjum im. Ignacego Paderewskiego na Saskiej Kępie na lekcji informatyki muzycznej, prowadzonej przez pana Maksymiliana Sznabla.
Płyta podsumowująca akcję „Miasto puszcza” ukaże się na początku 2015 roku.

Dlaczego?

Nick Cave w filmie „20000 dni na Ziemi” opowiada, że po przeprowadzce z Australii do Anglii udało mu się okiełznać tamtejszą okropną pogodę poprzez pisanie o niej. „The weather is becoming a lie because I am writing about it”. Muzyka na mieście jest w tle lub na pierwszym planie, często niedokończona, chwilowa. Szybko zmienia głośność i brzmienie. Zastanowimy się kiedy dobiegająca nas muzyka nas złości a kiedy cieszy. Ciężko jej uniknąć, ale można spróbować podejść do niej twórczo. Obezwładnić ją i wykorzystać.

Bieżące informacje o projekcie, a także przygotowane przez Jacka Szczepanka zajawki audio i wideo.

Laboratorium Pomysłów to projekt Towarzystwa Inicjatyw Twórczych “ę” realizowany dzięki wsparciu finansowemu Miasta Stołecznego Warszawy.

fot. K.Pacholak